Blar i Brage NMBU på forfatter "Østergaard, Edvin"
-
"At du vurderer for å lære mer" : hvordan forstås og praktiseres vurdering for læring i videregående skole, og hvordan erfarer lærer og elever bruken av vurdering for læring i naturfag?
Waagen, Jørgen Larsen (Master thesis, 2021)Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke naturfagundervisningen ved en skole som oppleves å ha kommet langt i arbeidet med å innføre vurdering for læring. Dette vurderes ved å undersøke hvordan vurdering for ... -
Bruk av tegning i biologiklasserommet : lærernes perspektiv
Glemminge, Julie Andrea; Valenti, Elisa (Master thesis, 2022)Gjennom laboratoriekurs på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og bruk av tegning som studieteknikk, har vi selv opplevd de mange mulighetene tegning har å by på. Dette gjorde oss interesserte i å undersøke ... -
Earth at rest. Aesthetic experience and students' grounding in science education
Østergaard, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
«Liker du ikke å liksom kunne bruke deg selv?» : broer mellom naturfaglige og relasjonelle erfaringer i fenomenbasert naturfagundervisning
Haugland, Sofie (Master thesis, 2021)Gjennom deltakelse i fenomenbaserte undervisningstimer ved Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet, har jeg erfart at relasjonene mellom meg selv og medstudentene mine har blitt styrket. Dette har gjort meg interessert ... -
Reimagining the university through innovative student roles : the case of design for society
Akdos, Idil (Master thesis, 2019)Student-centred learning is a paradigm shift, which centralises the needs and learning interests of students and explores student’s active learning and involvement in the learning process. While this approach positions the ... -
‘Science for all’ : a mission impossible? : a multimodal discourse analysis of practical work and inquiry in Norwegian upper secondary school
Johansen, Gerd (PhD Thesis;2013:30, Doctoral thesis, 2013)Målet for denne avhandlingen er å undersøke hvordan den retoriske innrammingen av praktisk og utforskende arbeid realiserer naturvitenskapelig kunnskap samt læring om naturvitenskap. Avhandlingen har et allmenndannende ... -
Utvikling av veiledningsmøter i praktisk-pedagogisk utdanning : aksjonsforskning i lærerutdanneres praksis
Gjøtterud, Sigrid Marie (Doctoral thesis, 2011)Denne avhandlingen dokumenterer hvordan en lærerutdanningsgruppe forsket i sin felles praksis for å øke kompetansen til å møte lærerstudenters utdanningsbehov. Evalueringer viser til et betydelig relevansproblem i norsk ... -
Visualisering av ikke-observerbare kjemiske prinsipper : elevers læring av kjemi ved bruk av simulerings- og animasjonsverktøy
Jozwicka, Klaudia Natalia (Master thesis, 2021)Med den økende digitaliseringen i samfunnet og i skolen der simulering og visualisering er begreper nevnt i læreplanen i kjemi, kan det være hensiktsmessig at lærere innfører bruk av visualiseringsverktøy i kjemiundervisningen ... -
Vurdering for læring ved praktisk arbeid i naturfag : en kvalitativ undersøkelse av hvordan vurdering for læring benyttes i tilknytning til praktisk arbeid i naturfag
Tollefsrud, Oda Haga (Master thesis, 2020)I denne undersøkelsen var målet å se hvordan vurdering for læring blir praktisert under praktisk arbeid i naturfag, hvordan det forstås og hvilke erfaringer lærere og elever har med vurdering for læring. For å finne svar ... -
Åpenbaringsrom : rom for deltakelse i realfagsundervisningen
Nordal, Snorre (PhD Thesis;2015:39, Doctoral thesis, 2018-05-02)Dette doktorgradsarbeidet handler om hvordan man kan velge og skape alternative læringsarenaer for skolenes realfagsundervisning, og utnytte disse rommene optimalt i elevenes læringsprosess. Jeg har tatt utgangspunkt i to ...